Assignment
3
DUE: Oct 22, 2012
Bagaimana mengguna video dalam
kelas? sebelum, semasa dan selepas
Turned in Oct 21, 2012 1:07 PM
Cara menggunakan video dalam
kelas.
SEBELUM:
i) guru perlu mencari video yang sesuai dan berkaitan dengan topik yang hendak diajar.
ii) bagi guru yang mahir dalam ict, boleh menghasilkan sendiri video ataupun mengedit video yang diperoleh agar lebih menarik. pastikan juga image dan bunyi sesuai dengan topik yang hendak diajar.
iii) memastikan semua peralatan yang hendak digunakan lengkap dan berfungsi. contohnya, komputer atau 'laptop' dapat digunakan untuk memainkan video yang dipilih,
kemudahan projector dan soket dalam kelas berfungsi dengan baik.
iv) menerangkan kepada kelas perkara yang perlu dilakukan oleh mereka sebelum mula menayangkan video.
SEMASA:
i) memastikan semua pelajar melihat video terlebih dahulu dengan memberi perhatian sepenuhnya kepada video yang ditayangkan.
ii) menayangkan semula video dan meminta para pelajar mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru berkaitan dengan video yang ditayangkan.
iii) guru boleh membimbing pelajar memahami video yang ditayangkan.
SELEPAS:
i) membincangkan perkara / maklumat yang terdapat dalam video. meminta pelajar memberi pendapat terlebih dahulu.
ii) membincangkan bersama-sama dengan pelajar tentang video yang ditayangkan.
iii) meminta pelajar menulis maklumat yang diperolehi daripada video yang ditayangkan di dalam buku nota pelajar.
SEBELUM:
i) guru perlu mencari video yang sesuai dan berkaitan dengan topik yang hendak diajar.
ii) bagi guru yang mahir dalam ict, boleh menghasilkan sendiri video ataupun mengedit video yang diperoleh agar lebih menarik. pastikan juga image dan bunyi sesuai dengan topik yang hendak diajar.
iii) memastikan semua peralatan yang hendak digunakan lengkap dan berfungsi. contohnya, komputer atau 'laptop' dapat digunakan untuk memainkan video yang dipilih,
kemudahan projector dan soket dalam kelas berfungsi dengan baik.
iv) menerangkan kepada kelas perkara yang perlu dilakukan oleh mereka sebelum mula menayangkan video.
SEMASA:
i) memastikan semua pelajar melihat video terlebih dahulu dengan memberi perhatian sepenuhnya kepada video yang ditayangkan.
ii) menayangkan semula video dan meminta para pelajar mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru berkaitan dengan video yang ditayangkan.
iii) guru boleh membimbing pelajar memahami video yang ditayangkan.
SELEPAS:
i) membincangkan perkara / maklumat yang terdapat dalam video. meminta pelajar memberi pendapat terlebih dahulu.
ii) membincangkan bersama-sama dengan pelajar tentang video yang ditayangkan.
iii) meminta pelajar menulis maklumat yang diperolehi daripada video yang ditayangkan di dalam buku nota pelajar.
No comments:
Post a Comment